Zajímalo mě, jak je to přesně s přejezdem doprovodných vozidel na Dakaru. A tak jsem se zeptal přímo do místa děje našich kamarádů - mechaniků Milana Makovce a Jardy Vojny:
"Závodníci mají vypsané kilometry na den tzn. ráno přesun na start do etapy z bivaku třeba 120km, potom jednotlivé závodní úseky, kde mají zajištěné tankování a někdy v případě větších týmů tam čeká i doprovod. Po odjetí měřených km je čeká přesun do bivaku, což je třeba dnes na konci 5. etapy 260 km. Tak dnes mají jezdci celkem odjeto nějakých 800km. Našich dnešních přejezdových kilometrů je 560, jedeme zpravidla po asfaltě, jen příjezd a odjezd z bivaku je v písku, ale to se jedná opravdu třeba o jeden max. dva km. To je třeba dost zásadní rozdíl oproti závodům v Africe, na tom starém Dakaru, kde i doprovod jezdil mnohem více v poušti. Jinak dnešní dokončenou 5. etapou vyrovnal náš jezdec Tomáš Kubiena svůj zatím nejlepší výkon na Dakaru, kde se za čtyři roky probojoval na 3-5-3 a loni znovu na 5. místo. Tak start do zítřejší 6. etapy je pro nás takový malý bonus a samozřejmě cíl je pro nás tou největší motivací, jak pro jezdce tak pro mechaniky. No upřímně, přeci jsem neodjel na svátky od rodiny, aby to skončilo jinak než dojetím do cíle. I když tady je potřeba mít ještě opravdu ještě trochu toho štěstí. Zítřejší přejezd máme cca 600km a jezdci v součtu zase kolem 800".
Vysvětlivky k mapce: To zelené je asistence, červené přerušované přesun jezdce z bivaku na start a z cíle do bivaku a plná červená je měřený úsek.
Evžen, 2021-01-08
Přípravy na sezónu 2021 již běží v plném proudu, a protože na toto téma již zaznamenávám poměrně mnoho dotazů, píši sem heslovitě předběžné informace.
Kalendář MMČR Senior je už hotov, je zveřejněn zde níže na webu, pořadatelé budou doplněni. Kalendář MMČR Junior se ještě dolazuje, bude zde v dohledné době také zveřejněn. O změnách v MMČR Junior jsme Vás již informovali. Chystají se i drobné změny Národních motokrosových řádů, víceméně se dolazují tak, aby byly v souladu s řády FIM. V rámci možností se již připravují i kalendáře přeborů SMS.
Tento čtvrtek se uskuteční jednání Sportovní komise SMS Jižní Čechy. Pokud máte nějaké náměty, dotazy, žádosti o vyjímky, atd., napište mi je na mejl viz Kontakty (nebo i kterémukoli členovi Sportovní komise), pokud to nebude odporovat národním řádům a budeme o tom jako komise moci rozhodnout, určitě tak učiníme. Výsledek jednání zde pak bude hned během pátku zveřejněn. Stejně tak i další informace ohledně registrace startovních čísel (formulář), takže ještě prosím chvilinku vydržte. Startovní čísla se jako každý rok drží pouze do 31. ledna a to jak do SMS, tak i pro MMČR (vše se vyřizuje přes vedoucího střediska).
Jinak licence si již můžete vyřizovat zde: https://is.autoklub.cz/
Evžen, 2021-01-04
Náš kamarád a bývalý dlouholetý člen Motosportu Chýnov Milan Makovec zdraví z Dakaru, kde letos funguje jako mechanik Tomáše Kubieny, jediného českého reprezentanta v kategorii čtyřkolek. Dalším mechanikem Kubienova týmu Story Racing je sponzor našeho klubu Jarda Vojna, bývalý výborný závodník ve čtyřkolkách a zároveň konstruktér těchto strojů.
Milan nám dnes po druhé etapě poslal zprávu, tak ji zveřejňujeme: „Ahoj, včera přejezd 555km, dnes 360km. Včerejší etapa hodně kamenitá a tomu pak odpovídala i práce na strojích. Spát jsem šel až o půlnoci a vstával v půl páté ráno. Dnes byl písek, takže to bylo s údržbou trochu lepší, práce standard, tedy oleje, pneu, vše poutahovat a přejít případné netěsnosti. Na čtyřkolce je trochu více práce než na motorce. Zase se ozvu!“
My držíme z Čech palce, budeme se těšit na další zprávy a ať se daří...!
Evžen, 2021-01-04
Studentka Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy v Praze, magisterského studia oboru Management tělesné výchovy a sportu Aneta Kadeřábková mě oslovila v rámci své diplomové práce, zaměřené na český motokros, s několika dotazy. Zaměřeny byly na vývoj motokrosu u nás od jeho prvopočátků až do současnosti, práci s mládeží, součinnost Autoklubu ČR, porovnání s rakouským motokrosem a co vůbec motokrosař k úspěchu potřebuje. Nyní je takové mrtvé období, a tak zde s jejím svolením rozhovor zveřejňuji. Tak pokud to někoho třeba zajímá, může se začíst:-) Evžen
1. Jak vnímáte vývoj motokrosu od doby, kdy se v něm pohybujete?
V motokrosu se pohybuji již od konce 70. let, což je od dětských let, protože můj otec celý život závodil, mnoho let i na úrovni Mistrovství někdejší ČSSR. Tehdy byli čeští závodníci světová elita, takže český mistrák měl vysokou úroveň. Ke světové špičce patřily i české stroje ČZ a byli jsme i pořadatelskou velmocí. Dnešní reprezentanti ČR v MS už pravidelně v podstatě ani nenastupují, v jednotlivých závodech jsou pak rádi za každý bod. Stroje už pro motokros nevyrábíme žádné, naštěstí alespoň pořadatelsky stále patříme v motokrosu mezi světovou elitu.
2. Jak byste hodnotil vývoj motokrosu v ČR?
V padesátých letech, kdy k nám motokros přišel z Anglie, jsme měli poměrně brzy úspěšné jezdce v seriálech ME a vyráběli jsme i velice kvalitní stroje ČZ, Jawa a Eso. V podobném duchu se u nás motokros vyvíjel i v letech šedesátých. Největšího úspěchu pak určitě zaznamenal v letech sedmdesátých, kdy jsme byli v roce 1975 mistry světa družstev a měli jsme hned několik vicemistrů světa jednotlivců v tomto sportu. To vše výhradně na českých strojích značky ČZ! V osmdesátých letech už bohužel úroveň českého motokrosu upadala, protože se muselo jezdit na strojích české výroby, které však už zdaleka nebyly konkurenceschopné. I navzdory pozvolnému rozvolňováním těchto předpisů alespoň pro reprezentační účely, se už ale český motokros bohužel nebyl schopen vrátit na výsluní. Úspěchem byla umístění v první desítce seriálů MS. V devadesátých letech jsme už pak nebyli schopni na historické úspěchy navázat, i když už nebyl problém mít kvalitní zahraniční techniku. V podobnému duchu se český motokros nesl v první dekádě tohoto století, úspěchy český motokros zaznamenával už jen v „okrajových“ třídách MS a ME. Posledních deset let zaznamenal český motokros hned několik úspěchů především v juniorském motokrosu (pódiová umístění v MS a ME), ten dospělý si drží konstantní úroveň. Nejlepším zrcadlem kvality je vždy každoroční Motokros národů, kde už dlouhodobě zaujímáme pozice kolem dvacátého místa.
3. 70. léta by se právem dala považovat za nejúspěšnější léta českého motokrosu. Čím myslíte, že to bylo?
Jednoznačně tím, že byl tento sport podporován státem skrze vojenské Dukly, Střediska vrcholového sportu nebo Rudé hvězdy či Svazarm. Motocykly ČZ tehdy patřily k vůbec nejlepším strojům na světě, takže to byla pro náš stát i velká prestiž. A v neposlední řadě jsme vždy měli kvalitní pořadatele a hezké přírodní tratě, které byly nedílnou součástí seriálů MS. I určitá výhoda domácího prostředí před desetitisícovými skandujícími davy byly faktory, které dokázaly vyburcovat naše reprezentanty k nebývalým výkonům.
4. Jak hodnotíte současnou úroveň českého motokrosu a proč podle Vás nemá Česká republika stálého zástupce v seriálu MS ve třídě MXGP?
Máme několik velice kvalitních juniorských jezdců, ale nedaří se pak odpovídajícím způsobem prosadit v seniorském motokrosu. V tomto směru by to chtělo více zapracovat, motokrosová kariéra se láme s přechodem z 85ccm na motocykly 125ccm resp. MX2.
5. Pohybujete se i v prostředí rakouského motokrosu, můžete tedy porovnat český a rakouský přístup k tomuto sportu. Dokázal byste říct, jaký je rozdíl ve státní podpoře motokrosařů v Rakousku a v Česku?
Rakouský motokros má celkem podobnou historii jako ten náš. Několik rozdílů tu dnes ale je. Hlavní je ten, že jejich stroje KTM dnes patří k nejlepším na světě. Jezdecky mají také o něco lepší kvalitu než my, snad jen v pořadatelských věcech za námi zaostávají. Také státní podpora je v Rakousku dokonce slabší, než ta u nás, nemalé peníze do motokrosu tam však jdou od KTM a od velice bohatých sponzorů, jako je například firma Red Bull.
6. Váš svěřenec Rene Hofer se dostal do továrního týmu KTM, mohl byste říct, jaké byly hlavní důvody, podle Vás, že se mu to povedlo?
Rene Hofer měl už v juniorském věku tendenci jezdit mezinárodně, stal se v barvách českého týmu Motosport Chýnov dvakrát mezinárodním mistrem ČR a několikanásobným vicemistrem. Blýskl se i v závodech juniorského MS a ME, před třemi lety byl dokonce juniorským mistrem světa třídy 85ccm. Hned poté se stal továrním jezdcem KTM po boku největších současných světových motokrosových hvězd a nyní sbírá úspěchy v seniorském světovém motokrosu.
7. Jaký je Váš názor na práci AČR v oblasti motokrosu? (Financování, práce s talentem, organizace motokrosu v ČR)
Myslím si, že se Autoklub ČR věnuje mládeži v rámci svých možností, pořádá náborové kroužky, podporuje závody krajských přeborů, kde talenti vyrůstají, a také finančně podporuje nejlepší juniorské i seniorské reprezentanty. Samozřejmě, vždy by to mohlo být lepší, podporu by potřebovalo především juniorské MMČR, ale v současné době jsou bohužel v ČR na výsluní jiné sporty, než je motorismus...
8. Jak hodnotíte práci AČR, kterou dělá pro rozvoj a propagaci MX v ČR?
Autoklub ČR podporuje motokros na všech úrovních, tedy od náboru, přes krajské přebory a MMČR až po reprezentaci. Podporuje též pořadatele MMČR a MS v rámci údržby tratí a areálů. Většinu finančních prostředků si ale musí závodníci stejně hradit sami prostřednictvím vlastních zdrojů, sponzorů, anebo svých týmů.
9. Kde ve světě by se mohl Autoklub ve své práci inspirovat? (Podle vašich zkušeností)
Kdysi se svět učil motokrosu od nás. Kopíroval především techniku, ale jezdecké styly a v neposlední řadě i výcvikový systém. Ten byl v tehdejších Střediscích vrcholového sportu a především v Duklách špičkový, jezdci byli sice vedeni jako „vojáci z povolání“, ale vlastně to byli opravdoví motokrosoví profesionálové s velice dobrým zázemím a kvalitními trenéry. Navíc motivace reprezentovat tehdejší Československo byla v dobách komunistické totality přímo neuvěřitelná. Bylo to, jak se říká, „nejvíc“. To už dnes nikdo nevrátí, ale Autoklub ČR by se určitě mohl ve světě inspirovat především ve shánění finančních prostředků od soukromých subjektů a nespoléhat se pouze na ty státní. To je ale myslím na dobré cestě. Také systém výchovy mladých motokrosařů by určitě šel vylepšit například spoluprací se zahraničím. Ježděním jen „doma kolem komína“ se žádný závodník mezi světovou elitu nikdy nedostane.
10. AČR realizoval v letech 2015–2018 ve spolupráci s Českým olympijským výborem projekt Motokrosové kroužky, který měl přilákat děti k motokrosu. Věděl jste o tomto projektu? Pokud ano, jaký na to máte názor?
Ano, věděl jsem o tom, bylo to v rámci některých středisek a nějaké náborové úspěchy to i přineslo. Ale domnívám se, že si od toho Autoklub ČR sliboval více. Rozhodně by tu ale stále měla být nějaká možnost náboru, zkrátka mít možnost někde začít. Jen málokterý rodič koupí dítěti motorku a drahou výstroj, jen aby si zkusil, zda ho motokros bude bavit. To není vesnický fotbal. Nechat začátky motokrosu pouze na rodičích určitě není cesta k lepším motokrosovým zítřkům.
11. Měl by Autoklub realizovat podobné projekty na „nábor“ dětí k MX pravidelně?
Nábor mladých talentů je náročná práce. Ani ne tak práce se samotnou mládeží, práce s mnohdy velice ambiciózními rodiči. Určitě nepřinese efekt pár jednorázových akcí a pak zase x let nic. Musí to mít kontinuitu. Je to zkrátka celé běh na dlouhou trať.
12. Co je podle vás nejdůležitějším faktorem pro úspěch v motokrosu?
Je to určitě velice potřebný talent, dále pak velká píle (trénink), moc důležitý je také dostatek financí a pochopitelně je také potřeba mít trochu toho sportovního štěstí.
13. V jakém poměru si myslíte, že jsou jednotlivé položky talent/vybavení/trénink důležité pro úspěch v motokrosu?
Jedno bez druhého rozhodně nemůže být a rozdíly v prioritách jsou jen těsné. Určitě nemá cenu dělat v motokrosu kariéru bez talentu k tomuto sportu. Ten je podle mě nejdůležitější. Dále je potřeba mít dostatek financí na kvalitní techniku (vybavení), trenéry a cestování za závody. Rozhodně se nesmí podceňovat ani trénink (jak na motorce, tak i fyzická příprava), motokros je hodně náročný sport, dokonce jeden z vůbec fyzicky nejnáročnějších…!
Děkuji za rozhovor!
Aneta Kadeřábková, FTVS UK Praha
2020-12-18
Po zasedání komise motokrosu pod vedením nového předsedy Jiřího Šitiny jsou dány pravidla pro rok 2021. Pojedeme ve třídach 50 ccm, 65 ccm, 85 ccm, ženy, 125 ccm 2T - MX2. Seriál MMČR Junior bude obsahovat celkem šest závodů.
Ve třídě 50 ccm bude umožněn start i elektro moto KTM a Kuberg cross x-force pro 50, velikost kol až do 14-12, věk závodníků 5 - 10let.
Kubatura do 65 ccm se nám nemění a vše zůstává stejné jako v předcházející sezóně.
Třída do 85ccm bude mít nejnabitější program, když bude spojena se seniorským MMČR, oba seriály se sečtou a bude vyhodnoceno celkové pořadí. V této kubatuře se tak jezdci mohou těšít na celkem třináct závodů.
Ženy budou nově startovat u nás v juniorském MMČR a dále absolvují jeden závod jako součást MMČR družstev seniorského "mistráku", ten se také započte do celkových výsledků seriálu kategorie žen. U této třídy je možno pro rok 2021 startovat s 250 ccm 2T a to od patnácti let věku závodnice.
Poslední třída juniorů 125 ccm 2T a MX2 bude při závodech spojena, ale klasifikace bude probíhat odděleně pro obě kubatury. Věkové limity u této třídy a obsahy zůstavají stejné jako v roce 2020. Ve třídě MX2 je možné startovat i na 250 ccm 2T od patnácti let věku.
U všech tříd zůstává stejná barva číselných tabulek jako v sezóně 2020. Věkové limity i obsahy motocyklů u všech tříd zůstávají stejné.
Startovné pro rok 2021 bylo stanoveno na 1000 Kč včetně pojištění.
Délka rozjížděk: 50ccm 7min + 2 kola,
65ccm 12min +2 kola
85ccm 15min + 2 kola
Ženy 15min + 2 kola
125 ccm 2T - MX2 25min + 2 kola
Deutsche Version:
Nach dem Treffen der Motocross-Kommission der ACCR unter der Leitung des neuen Vorsitzenden Jiří Šitina wurden die Regeln für die CZE MX Junioren Staatsmeisterschaft im 2021 festgelegt.
Es wird in den Klassen 50 ccm, 65 ccm, 85 ccm, WMX (Frauen), 125 ccm 2T und MX2 gestartet. Die junioren Serie umfasst insgesamt sechs Rennen.
In der 50 ccm Klasse wird für das Elektromotorräder KTM und Kuberg Cross-X-Force-Elektromotor, Radgröße bis 14/12 Zoll und Teilnehmeralter von 5-10 Jahren auch möglich sein.
In der Klasse 65 ccm ändert sich nichts und alles bleibt wie in der vorrigen Saison.
Die Klasse bis 85ccm hat das am stärksten frequentierte Programm, weil sie auch mit dem Senior MX Meisterschaft verbunden ist. Beide Serien werden addiert und das Gesamtranking wird bewertet. Die Fahrer können sich auf insgesamt 13 Rennen freuen.
Die Frauen (WMX) werden in der Saison 2021 in der Junioren Meisterschaft starten und ein Rennen als Teil von Senioren MX Teambewerb absolvieren, die ebenfalls in die Gesamtergebnisse der Frauenkategorie aufgenommen werden. In dieser Klasse ist es möglich, mit 250 ccm 2T ab dem 15. Lebensjahr mit dem Jahr 2021 zu beginnen.
Die letzte Klasse der Junioren 125 ccm 2T und MX2 Junior werden kombiniert, die Klassifizierung erfolgt jedoch für beide Kubaturen getrennt. Die Altersgrenzen für diese Kubaturen und die Motorrder Hubräume bleiben dieselben wie im Jahr 2020. In der MX2 Junioren Klasse ist es möglich, ab dem 15. Lebensjahr mit 250 ccm 2T zu fahren.
Die Farbe der Nummernschilder bleibt für alle Klassen gleich wie in der Saison 2020. Die Altersgrenzen und der Hubraum der Motorräder bleiben für alle Klassen gleich. Das Startgeld für 2021 wurde einschließlich Versicherung auf 1.000 CZK festgelegt.
Läufe: 50ccm 7 Minuten + 2 Runden,
65ccm 12 Minuten + 2 Runden
85ccm 15 Minuten + 2 Runden
WMX 15 Minuten + 2 Runden
125 ccm 2T - MX2 Junior 25 Minuten + 2 Runden
Převzato z www.juniormx.cz a přeloženo do NJ.
Evžen, 2020-12-13
Momentálně nejlepší rakouská motokrosařka Elena Kapsamer míří do Mistrovství světa třídy WMX. Letošní vicemistryně ČR třídy žen se bude s podporou GasGas Austria účastnit celého seriálu MS 2021! Její kolegyní v kolotoči světového šampionátu třídy žen bude šestinásobná mistryně světa Italka Kiara Fontanesi, která bude od příštího roku také nově sedlat tuto značku.
Elena: "Od doby, kdy jsem před 15 lety začala jezdit na motorce, jsem sedlala vždy KTM. Myslím, že je čas na změnu! Jsem velmi šťastná a hrdá, že vás mohu informovat, že budu závodit v mistrovství světa 2021 na stroji GasGas! Děkuji všem, kteří mi to umožňují! Nyní jsem rakouská „Lady in Red!:-)"
Navzdory povinnostem v MS a v týmu GasGas se Elena ve volných termínech ráda zúčastní některých závodů českého šampionátu třídy WMX 2021, kde bude reprezentovat Motosport Chýnov.
Evžen, 2020-11-28
Kalendář Mistrovství ČR v motoskijöringu 2021 má již svou podobu viz přiložený plakát. Opět toho budou součástí Chotčiny u Chýnova, jako jediný jihočeský závod v seriálu. Pokud to počasí dovolí, uskutečníme společnými silami - Retox Racing, SDH Chotčiny a Motosport Chýnov - tento divácky atraktivní závod. Jsme na řadě jako 4. závod šestidílného seriálu v sobotu, 30. ledna 2021. Tak snad bude sníh!
O dění v seriálu MČR motoski 2021 Vás zde budeme průběžně informovat.
Evžen a Maxx, 2020-11-20
Náš týmový pilot Jan Hladík obhájil loňské vítězství v republikovém přeboru kategorie Pitbike v prestižní třídě OPEN. Tímto gratulujeme a zde je Honzovo ohlédnutí za letošní sezónou:
„Letošní sezóna 2020 byla trošku specifická, byla kratší a zároveň ovlivněná situací okolo COVIDU. Jako vždy ale začala nejprve zimní přípravou, které jsem se věnoval na 100%, proto určitě tato sezóna patří k těm vydařeným. Účastnil jsem se seriálu STOMP MORAVIA CUP, což je mezinárodní mistroství České republiky v pitbike. Tento seriál se jel na různých tratích po celé republice, například v Litovli, ve Studenci či v Raškově. V letošním roce se mi podařilo obhájit celkové první místo, za což jsem velmi rád. Celý seriál jsem odjel bez jakéhokoliv zranění a defektů na motorce, takže celá sezóna dopadla podle mých představ. Bohužel už je na úplném konci a mě teď čeká jen celkové vyhlášení, pokud to situace dovolí. Na další sezónu se velmi těším a doufám, že bude tak dobrá, jako ta letošní. Budu se snažit podat co nejlepší výsledky a obhájit znovu prvenství.
Na závěr bych chtěl poděkovat všem sponzorům, hlavně BRISK Tábor, dále pak týmu Motosport Chýnov, Tomanon – Stomp Pitbike, Multi Air a také velké DÍK patří rodině a mé přítelkyni!“
2020-11-12
Nedávno mě oslovil kamarád Tomáš Křížek z Tábora a ptal se mě, jestli náhodou nevím o nějakých fotkách z táborských Čekanic, kde se v tamní cihelně před více jak třiceti lety jezdil špičkový motokros, že by s kamarádama chtěli zavzpomínat. Většina z nás podobně starých si to pamatujeme jako děti, jak se tam kdysi krosilo. Já si vzpomněl, že se tam jel v roce 1989 jeden z prvních mistráků v supercrossu a že se tam tehdy o vítezství přetahovali Petr Kovář a skoro domácí Arnošt Zemen. A že to tehdy dokonce natáčela Československá Televize. No a protože jsem také chtěl zavzpomínat a je teď taková okurková sezóna, tak jsme společně se synem Filipem zapátrali ve všech možných archivech a nakonec jsme našli parádní archivní fotky fenomenálního motokrosového fotografa Mirka Jirečka. Celé album najdete ZDE.
Evžen, 2020-10-24