Říkáte si, že podobné situace při ploché dráze, jako je znázorněna na uvedeném obrázku, jsou hodně nebezpečné? Ano, to jsou a často za ně může jeden jediný faktor - pravá stupačka, která v podobě háku doslova trčí ven z motockylu. Většinou platí, že jakmile ve vysoké rychlosti tato pevná stupačka o cokoli zavadí, skončí motocykl i s jezdcem v kotrmelcích, v lepším případě pak poničí nafukovací bariéry v zatáčkách. Jestli se toto do budoucna ve světě Speedway změní, se možná zaslouží bývalý motokrosař a mistr tehdejší ČSSR ve třídě 125ccm, Jihočech Boris Jaroš, kterého někteří jistě pamatují pod přezdívkou Bošor. Tento šikovný chlapík vynalezl stupačku se speciálním kloubým patentem, který by při kolizních situacích jezdce před zbytečným pádem mohl zachránit. Schválně posuďte sami na videu, které Boris Jaroš natočil se svým synem Honzou, plochodrážním závodníkem. Vynález má velkou podporu ze stany jezdců z celého světa a momentálně se řeší na úrovni FIM. Video najdete na FB proklikem přes přiložený obrázek nebo na webu ZDE.
Evžen, 2016-03-15
Ervím Krajčovič uskutečnil pro motocyklový server motorkari.cz zajímavý rozhovor o Dakaru, přípravách na tento závod, dozvíte se i spoustu zajímavých čísel, atd. Více se můžete dočíst přímo na uvedeném webu ZDE.
Evžen, 2016-03-15
Nezapomenutelný večer: Debutové MAXXIS FIM Mistrovství světa v SuperEnduru v České republice připravilo v sobotu 12. března 2016 několikahodinový adrenalinový program přibližně 5.000 divákům, kteří našli cestu do pražské Tipsport Arény. A byl to večer s žádným jiným doposud nesrovnatelný, a proto bezpochyby nezapomenutelný. V podstatě by se dalo říct, že se jednalo o skvělou show jako celek, ve které si několik herců odehrálo a prožilo své role.
Vítězové třídy Prestige. Zleva celkově druhý Taylor Robert (USA), vítěz Colton Haaker (USA) a třetí Taddy Blazusiak (POL)
V nejvyšší třídě „Prestige“ se podařilo zvítězit americkému bojovníkovi Coltonu Haakerovi, který pokořil svého krajana Taylora Roberta a zároveň Poláka Taddyho Blazusiaka. Přestože Brit Jonny Walker skončil celkově sedmý, nakonec ho ani tento trojlístek jezdců po bodovém součtu neohrozil, co se týká jeho vedoucí pozice seriálu. Nutno však podotknout, že Walker závodil celý večer s poraněním svalu na noze, které mu lékaři diagnostikovali po jednom z prvních tréninků.
Ve věkově mladší třídě kategorie „Junior“ ovládl všechny tři závodní rozjížďky německý závodník Manuel Lettenbichler, který na trati zcela kraloval. Na druhé místo vynesla závodní noc portugalského jezdce Luise Oliveiru a třetí skončil Němec Tim Apolle.
Stejně tak dramatické závody, jako byly ty v nejvyšší třídě „Prestige“, připravily pro diváky závodnice v rámci Světového poháru žen. V této třídě si nakonec zajistila vítězství Španělka Sanda Gomez před Britkou Emmou Bristow a Němkou Mariou Franke.
V národním šampionátu putovalo vítězství s přispěním mohutné podpory fanoušků do Německa, protože vítězem se stal Mike Hartmann. Na druhém místě skončil slovenský reprezentant Tomáš Hostinský a třetí pozici si připsal Marcel Teucher z Německa.
Ovšem závody třídy „Prestige“ rozhodně nebyly podívanou pro lidi se slabým srdcem. V první jízdě se ujal v začátku vedení šestinásobný mistr světa Taddy Blazusiak, který však musel odolávat velmi tvrdým útokům amerického trojlístku jezdců – Cody Webb, Colton Haaker a Taylor Robert. Ani lídrům se však nevyhýbají chyby, a tak si vítězství nakonec přivlastnil Taylor Robert. V poslední zatáčce, do které Taddy najel již trochu rozhozený z předchozí překážky, měl navíc kolizi s jezdcem o kolo, hodně se tím zdržel, a tak se musel spokojit až s pátým místem. Před ním projeli cílem na druhém místě Španěl Alfredo Gomez, třetí Colton Haaker a čtvrtý Cody Webb. Úvod závodu lídra šampionátu Jonnyho Walkera byl plný chyb, avšak i když měl silné bolesti, dokázal zajíždět slušné časy a v cíli pak na obrazovce svítila u jeho jména sedmá pozice.
Ve druhém závodě docházelo k otočení pořadí jezdců při nastupování na start, a tak se rázem ocitli na předních osmi startovacích pozicích za žebříkem závodníci s „nejhoršími“ kvalifikačními výsledky. Tento závod se podařilo po spoustě napínavých momentů nakonec ovládnout Coltonu Haakerovi, který za sebou nechal Codyho Webba, Taylora Roberta a Alfreda Gomeze. Jonny Walker jel tuto rozjížďku sice nenápadně, ale přece jen stabilně, a tak mu v cíli patřilo šesté místo. Až sedmý dorazil do cíle Taddy Blazusiak, který se nedokázal vyvarovat chybě v úvodním kole.
Závěrečná rozjížďka byla nejen vzrušující, ale také překypující dramaty. V prvním kole šel k zemi Jonny Walker, který upadl na prvku, jemuž se přezdívá „Wall Ride“, a trvalo mu pořádně dlouhou dobu, než se dostal zpět na nohy a do sedla svého motocyklu. V hlavě mu však běžel „film“ o tom, že si nemůže dovolit rozjížďku nedokončit, a tak se vydal zpět do boje s cílem připsat si co nejvíce mistrovských bodů. Netrvalo však dlouho a k zemi šel i jeho největší rival Cody Webb, který však z motorky vystoupil a kvůli technickému problému musel svůj motocykl odtlačit mimo trať. Webb zůstal stát několik kol a pak se rázem ocitl zpět na trati, avšak s vylepšením jeho pořadí v závodě mu tento manévr příliš nepomohl.
Z vítězství finálové rozjížďky se tak mohutně radoval navrátilec Taddy Blazusiak, který závod vyhrál před Coltonem Haakerem a Taylorem Robertem. Ti si však vylepšili svoje bodové zisky při závěrečném sčítání. Colton Haaker si připsal své první vítězství. Taylor Robert skončil na druhém místě a i pro něj bylo podium novým zážitkem. Štěstěna přála v Praze třetímu šestinásobnému šampionovi z let 2010 – 2015 = Taddymu Blazusiakovi, jehož průběh letošní sezóny byste jen stěží označili jako fantastický. Jonny Walker si nakonec s přispěním snad jakési nadpřirozené moci připsal celkové šesté místo a nadále se v tabulce průběžného pořadí drží před posledním vrcholem celého šampionátu v Madridu s jednobodovým náskokem před Coltonem Haakerem a s výhodou sedmi bodů na Codyho Webba.
Malou nespokojenost s nadšením českých fanoušků pro novou motoristickou disciplínu vyjádřili němečtí pořadatelé, kteří se skrývají pod hlavičkou „Auerswald Manufaktur Event“. Jsou jimi bratři Tobias a Daniel Auerswaldovi. „Popravdě jsme trošku zklamaní, protože jsme očekávali větší divácký zájem lidí z tohoto krásného města a ze země plné motoristických nadšenců. Všem těm, kteří se přišli na závody podívat, touto cestou děkujeme, a ostatním vzkazujeme, že o hodně přišli. Sečteno a podtrženo, jsme i přesto hrdí, že se nám tuto událost podařilo uspořádat.“
Oficiální web akce:
Results:
1. Final: 1. Taylor Robert (USA/KTM); 2. Alfredo Gomez (ESP/KTM); 3. Colton Haaker (USA/Husqvarna); 4. Cody Webb (USA/KTM); 5. Taddy Blazusiak (POL/KTM); 6. Ty Tremaine (USA/KTM); 7. Jonny Walker (GBR/KTM); 8. Andreas Linusson (SWE/KTM); 9. Kornel Nemeth (HUN/TM); 10. Mario Roman (ESP/Husqvarna)
2. Final: 1. Haaker; 2. Webb; 3. Robert; 4. Gomez; 5. Roman; 6. Walker; 7. Blazusiak; 8. Joan-Pau Segura (E/Sherco); 9. Linusson; 10. Tremaine
3. Final: 1. Blazusiak; 2. Haaker; 3. Robert; 4. Roman; 5. Gomez; 6. Walker; 7. Tremaine; 8. Segura; 9. Eloi Salsench (E/Beta); 10. Linusson
Event Classification: 1. Haaker 52 Points; 2. Robert 52; 3. Blazusiak 43; 4. Gomez 41; 5. Webb 31; 6. Roman30; 7. Walker 29; 8. Tremaine 25; 9. Linusson 21; 10. Segura 19
WC-Standing (after 5 of 6 Rounds): 1. Walker, 241 Points; 2. Haaker 240; 3. Webb 234; 4. Robert 193; 5. Gomez 183; 6. Tremaine 141; 7. Roman 139; 8. Blazusiak 122; 9. Kevin Rookstool (USA/Sherco) 71; 10. Linusson 66
Thorsten Horn
manažer tiskového centra
Obvykle není potřeba navštívit lékárník pokaždé, když potřebujete koupit drogy. Sortiment je de facto obrovský. Cialis je nejznámější lék pro pomoc mužům udržet erekci. Náš článek říci více o koupit Genericky Cialis. Tento článek říci více o příznacích vztyčitelný dysfunkce a . Nejpodstatnější otázkou je třeba podívejte, je . Možná jste už o tom četl. Existuje mnoho věcí, které mohou příčina impotenci. Co bych měl požádat lékaře před objednáním Cialis? Poraďte se se svým lékařem, pokud užíváte nějaké jiné léky. Nepoužívají nápravu bez vědomí svého lékárníka, pokud máte v plánu, aby se stal brzy těhotná.
Jak mě dnes informoval jeden kamarád motokrosař, stalo se prý na jihu Čech za poslední půlrok několik krádeží krosek... Starterem takové události může být například obyčejné podání inzerátu. Proto dávejte pozor, kdo se k Vám na motorku přijede podívat, jak se chová a jestli mu vůbec jde o koupi, nebo jen o prozkoumání prostředí. Potencionálnímu zloději totiž tímto ukazujete, kde motorku máte zaparkovanou a nepřímo i jak ji máte zajištěnou.
Takže si své motorky dobře hlídejte, ať máte na jaře na čem krosit! Budeme všichni pevně doufat, že zloděj bude odrazen a nebo nejlépe brzy lapen.
Evžen, 2016-03-10
Motokrosová sezóna se nezadržitelně blíží, a tak Vám pro připomenutí přinášíme praktický přehled oficiálních signálů (praporů), které se v motokrosu používají. Tento přehled vytvořil Richard Gironi a najdete ho ZDE.
Dozvíte se zde i penalizace za nerespektování některých z nich.
Evžen, 2016-03-09
V neděli 6.3. se odjel kontrolní závod. Původně to měl být kontrolní závod juniorských a seniorských reprezentantů, ale bohužel. Poté co nás počasí donutilo přesunout tento závod z Vílance u Jihlavy na jedinou sjízdnou trať s korektní délkou v Kaplici se podezřele rozrostla marodka. Nakonec byl tedy závod přístupný všem kdo měl zájem porovnat výsledky svého zimního snažení před začínající sezónou. Ve třídách 50ccm, 65ccm a 85ccm, které jeli pospolu se na start postavilo celkem 10 závodníků a ve třídách MX2, 125 2T a Open pak celkem 12 jezdců.
V sobotu, 20. února proběhlo na Autoklubu ČR celodenní školení sportovních komisařů a ředitelů závodů. Kromě běžných výkladů Sportovních řádů a jejich případných změn byl tentokráte kladen důraz i na zajištění první pomoci při úrazech.
Pár zajímavých bodů z tohoto školení bych Vám zde chtěl zmínit:
- Provozovatelé tréninkových motokrosových tratí by v době tréninků, kdy není automaticky zajištěna zdravotní obsluha jako při závodech, měli vědět, že v případě úrazu je rychlejší volat 155 než 112 (může to urychlit příjezd sanitky i o několik minut), provozovatelé by též měli mít k dispozici rozšířenější zdravotnické vybavení, než poskytuje běžná lékárnička v autě (např. resuscitační masku pro umělé dýchání, termofólii, obinadla, škrtidla, příp. nůž s řezákem na popruhy, atd.
- V případě vážného zranění je potřeba okamžitě určit, kdo zavolá záchranku (z přihlížejícího davu čumilů to totiž nemusí automaticky udělat nikdo), aby dotyčný uměl vysvětlit operátorovi, co a jak se stalo a též přesnou polohu místa nehody, kdo se bude věnovat zraněnému a zajištění jeho životních funkcí, případně koho vyslat jako naváděče k silnici, zajistit svědky, atd.
- K základnímu povědomí nejen provozovatelů MX tratí by pak mělo patřit to, že do příjezdu sanitky je potřeba dbát na zajištění životních funkcí zraněného, tedy dýchání, krevního oběhu a funkci srdce. Nepodkládat zraněnému hlavu, naopak, zajistit průchod dýchání záklonem jeho hlavy a zvednutím brady, v případě zvracení pak dotyčného celého natočit na bok, aby se neudusil (musí dělat min. dvě osoby, aby se případně více nepoškodila páteř)), v případě krvácení zajistit jeho zastavení nejprve v místě, není-li to možné, například při větší otevřené zlomenině, pak zajistit škrtidlem stažení (provádí se vždy nad zlomeninou na pažních a stehenních kostech) a v případě zástavy srdce provádět masáž srdce na průsečíku hrudní kosti a spojnici bradavek. Masáž srdce v kombinaci s umělým dýcháním se doporučuje v poměru 30:2. Masáž srdce se nesmí provádět přes ochranný hrudní krunýř a stlačení by mělo být zhruba o třetinu výšky hrudníku od země.
- Při samotných závodech je pak výhodou, když má přítomný zdravotnický personál zkušenosti s motocyklovým sportem (umí např. rozepnout a sundat helmu, nákrčník, sundat krunýř, jezdecké boty, je zběhlý ve fixaci zlomenin, atd.)
- Ohledně Sportovních řádů FIM byli přítomni informováni o navýšení minimálního věku pro traťové komisaře na 18 let. Týká se ale naštěstí jen pro závody MS a ME, na závodech MMČR a SMS je stále minimální věková hranice 16 let, min. věk 18 let je pouze doporučen. V závodech MS a ME pak bude nově možno vyměnit po zaváděcím kole motocykl (samozřejmě předtím řádně přejatý) a zároveň bude moci být jezdci disciplinární komisí navýšen dištanc při hrubém porušení řádů na více než dosavadních 30 dnů nemožnosti závodit.
- Drobné změny nastanou v pojištění závodů přes AČR. Smluvní pojišťovna navýšila ceny o 10% oproti loňsku, především kvůli plnění trvalých následků v oblasti motosportu. Toto se promítne na startovném v MMČR, změna však nebude nijak závratná.
- Apel na pořadatele byl kladen kromě samotné bezpečnosti tratí i v oblasti organizace parkoviště závodních strojů (depa), aby byla zajištěna průjezdnost pro vozidla IZS (Integrovaného záchranného systému) a to právě nejen k závodní trati, ale i k autům v depu (někdy může jezdec zkolabovat až v depu u auta, nebo může dojít k požáru v depu, atd.). Noční klid by se měl zásadně dodržovat od 23:00 do 06:00 hod. (to platí na všech úrovních závodů).
- Zvýšená pozornost by se též měla věnovat umístění stanovišť traťových komisařů. Vzhledem k tomu, že dotyčný musí věnovat pozornost především situaci po směru trati (za skokem, zatáčkou, atd.), nesmí být vystaven zbytečnému riziku, že do něho někdo narazí při špatném nájezdu na skok. Na vyvýšených nebo obzvláště nebezpečných místech je vhodné opatřit takovéto stanoviště pevným zábradlím.
- Při nedodržení žluté vlajky, zkrácení tratě, cizí pomoci, atd., zaznamenané buď traťovými komisaři, nebo delegovanými činovníky, bude moci být jezdec penalizován ztrátou deseti pozic v celkovém výsledku jízdy (prohřešek musí být uveden ve Zprávě traťového komisaře).
- Pro delegované činovníky a traťové komisaře končí závod až 30 minut po dojetí poslední jízdy. Ředitel závodu musí zajistit, aby dotyční neopustili závodiště dřív pro případné protesty a doložení svědectví, zasedání jury, atd.
Tak hodně štěstí při závodech a žádná zranění nebo přestupky přeje
Evžen Zadražil, 2016-02-22
V zasedací místnosti Autoklubu České republiky byli v sobotu vyhlášeni mistři republiky motoskijöringu v seriálu „Orion Shiva KTM Cup 2016“. Vzhledem k letošní nepovedené zimě se vyhlašovalo na základě výsledků jednoho jediného závodu v jihočeských Chotčinách 24.1.2016. Mistry se tak stali Josef Mńuk s Filipem Langerem, kteří tak navázali na úspěšnou sezónu 2013, kdy rovněž získali mistrovský titul.
Co můžeme říci k sezóně 2016? Byla podobná, jako některé sezóny v minulosti, kdy se třikrát také vyhlašovalo na základě jednoho závodu. Mistry se stali Čiháček – Kavka (1998), Švorc – Drašnar (2007) a Mohaupt – Hotový (2014). Ještě horší byla sezóna 2008, kdy se nepodařilo uspořádat ani jediný závod.
Kdo nestihl zhruba dvanáctiminutový záznam z MČR v motoskijöringu z Chotčin ve Světě motorů, může se na něj podívat ZDE. Vstup motoski začíná v 18. minutě pořadu.
Evžen, 2016-02-03