V neděli 6.3. se odjel kontrolní závod. Původně to měl být kontrolní závod juniorských a seniorských reprezentantů, ale bohužel. Poté co nás počasí donutilo přesunout tento závod z Vílance u Jihlavy na jedinou sjízdnou trať s korektní délkou v Kaplici se podezřele rozrostla marodka. Nakonec byl tedy závod přístupný všem kdo měl zájem porovnat výsledky svého zimního snažení před začínající sezónou. Ve třídách 50ccm, 65ccm a 85ccm, které jeli pospolu se na start postavilo celkem 10 závodníků a ve třídách MX2, 125 2T a Open pak celkem 12 jezdců.
V sobotu, 20. února proběhlo na Autoklubu ČR celodenní školení sportovních komisařů a ředitelů závodů. Kromě běžných výkladů Sportovních řádů a jejich případných změn byl tentokráte kladen důraz i na zajištění první pomoci při úrazech.
Pár zajímavých bodů z tohoto školení bych Vám zde chtěl zmínit:
- Provozovatelé tréninkových motokrosových tratí by v době tréninků, kdy není automaticky zajištěna zdravotní obsluha jako při závodech, měli vědět, že v případě úrazu je rychlejší volat 155 než 112 (může to urychlit příjezd sanitky i o několik minut), provozovatelé by též měli mít k dispozici rozšířenější zdravotnické vybavení, než poskytuje běžná lékárnička v autě (např. resuscitační masku pro umělé dýchání, termofólii, obinadla, škrtidla, příp. nůž s řezákem na popruhy, atd.
- V případě vážného zranění je potřeba okamžitě určit, kdo zavolá záchranku (z přihlížejícího davu čumilů to totiž nemusí automaticky udělat nikdo), aby dotyčný uměl vysvětlit operátorovi, co a jak se stalo a též přesnou polohu místa nehody, kdo se bude věnovat zraněnému a zajištění jeho životních funkcí, případně koho vyslat jako naváděče k silnici, zajistit svědky, atd.
- K základnímu povědomí nejen provozovatelů MX tratí by pak mělo patřit to, že do příjezdu sanitky je potřeba dbát na zajištění životních funkcí zraněného, tedy dýchání, krevního oběhu a funkci srdce. Nepodkládat zraněnému hlavu, naopak, zajistit průchod dýchání záklonem jeho hlavy a zvednutím brady, v případě zvracení pak dotyčného celého natočit na bok, aby se neudusil (musí dělat min. dvě osoby, aby se případně více nepoškodila páteř)), v případě krvácení zajistit jeho zastavení nejprve v místě, není-li to možné, například při větší otevřené zlomenině, pak zajistit škrtidlem stažení (provádí se vždy nad zlomeninou na pažních a stehenních kostech) a v případě zástavy srdce provádět masáž srdce na průsečíku hrudní kosti a spojnici bradavek. Masáž srdce v kombinaci s umělým dýcháním se doporučuje v poměru 30:2. Masáž srdce se nesmí provádět přes ochranný hrudní krunýř a stlačení by mělo být zhruba o třetinu výšky hrudníku od země.
- Při samotných závodech je pak výhodou, když má přítomný zdravotnický personál zkušenosti s motocyklovým sportem (umí např. rozepnout a sundat helmu, nákrčník, sundat krunýř, jezdecké boty, je zběhlý ve fixaci zlomenin, atd.)
- Ohledně Sportovních řádů FIM byli přítomni informováni o navýšení minimálního věku pro traťové komisaře na 18 let. Týká se ale naštěstí jen pro závody MS a ME, na závodech MMČR a SMS je stále minimální věková hranice 16 let, min. věk 18 let je pouze doporučen. V závodech MS a ME pak bude nově možno vyměnit po zaváděcím kole motocykl (samozřejmě předtím řádně přejatý) a zároveň bude moci být jezdci disciplinární komisí navýšen dištanc při hrubém porušení řádů na více než dosavadních 30 dnů nemožnosti závodit.
- Drobné změny nastanou v pojištění závodů přes AČR. Smluvní pojišťovna navýšila ceny o 10% oproti loňsku, především kvůli plnění trvalých následků v oblasti motosportu. Toto se promítne na startovném v MMČR, změna však nebude nijak závratná.
- Apel na pořadatele byl kladen kromě samotné bezpečnosti tratí i v oblasti organizace parkoviště závodních strojů (depa), aby byla zajištěna průjezdnost pro vozidla IZS (Integrovaného záchranného systému) a to právě nejen k závodní trati, ale i k autům v depu (někdy může jezdec zkolabovat až v depu u auta, nebo může dojít k požáru v depu, atd.). Noční klid by se měl zásadně dodržovat od 23:00 do 06:00 hod. (to platí na všech úrovních závodů).
- Zvýšená pozornost by se též měla věnovat umístění stanovišť traťových komisařů. Vzhledem k tomu, že dotyčný musí věnovat pozornost především situaci po směru trati (za skokem, zatáčkou, atd.), nesmí být vystaven zbytečnému riziku, že do něho někdo narazí při špatném nájezdu na skok. Na vyvýšených nebo obzvláště nebezpečných místech je vhodné opatřit takovéto stanoviště pevným zábradlím.
- Při nedodržení žluté vlajky, zkrácení tratě, cizí pomoci, atd., zaznamenané buď traťovými komisaři, nebo delegovanými činovníky, bude moci být jezdec penalizován ztrátou deseti pozic v celkovém výsledku jízdy (prohřešek musí být uveden ve Zprávě traťového komisaře).
- Pro delegované činovníky a traťové komisaře končí závod až 30 minut po dojetí poslední jízdy. Ředitel závodu musí zajistit, aby dotyční neopustili závodiště dřív pro případné protesty a doložení svědectví, zasedání jury, atd.
Tak hodně štěstí při závodech a žádná zranění nebo přestupky přeje
Evžen Zadražil, 2016-02-22
V zasedací místnosti Autoklubu České republiky byli v sobotu vyhlášeni mistři republiky motoskijöringu v seriálu „Orion Shiva KTM Cup 2016“. Vzhledem k letošní nepovedené zimě se vyhlašovalo na základě výsledků jednoho jediného závodu v jihočeských Chotčinách 24.1.2016. Mistry se tak stali Josef Mńuk s Filipem Langerem, kteří tak navázali na úspěšnou sezónu 2013, kdy rovněž získali mistrovský titul.
Co můžeme říci k sezóně 2016? Byla podobná, jako některé sezóny v minulosti, kdy se třikrát také vyhlašovalo na základě jednoho závodu. Mistry se stali Čiháček – Kavka (1998), Švorc – Drašnar (2007) a Mohaupt – Hotový (2014). Ještě horší byla sezóna 2008, kdy se nepodařilo uspořádat ani jediný závod.
Kdo nestihl zhruba dvanáctiminutový záznam z MČR v motoskijöringu z Chotčin ve Světě motorů, může se na něj podívat ZDE. Vstup motoski začíná v 18. minutě pořadu.
Evžen, 2016-02-03
Pěknou fotogalerku z Chotčin nám poslal fotograf Honza Sommer. Více viz proklik zachycené posádky Jaroslav Nejedlý - Michal Gregor.
Fotogalerii Viléma Sýkory najdete ZDE.
Evžen, 2016-01-28
Motokrosový fotograf Míra Jireček zalistoval ve svém bohatém fotoarchivu a připravil galerku fotek Miroslava Nováčka, dlouholetého úspěšného motokrosaře a člena slavného družstva mistrů světa ze Sedlčan v roce 1975. Více viz poroklik přes přiložené foto.
Evžen, 2015-11-26
... asi nějaké špatné období... Také Zdeněk Strnad, bývalý trojnásobný mistr ČSSR a motokrosový reprezentant, opustil tento svět...
Zemřel v pátek, 6.11.2015 ve věku nedožitých 71 let. Přinášíme Vám zajímavý článek, zhruba čtyři roky starý, který může být inspirativní především pro mladou generaci, jak tento motokrosař vzpomíná na léta reprezentace se lvíčkem na prsou... Zajímavý článek o tom, kolik stovek kliků a tisícovek dřepů byl schopen v dobách své největší slávy udělat, jak na MS v Rusku málem přišel o nohu, přičemž mu kamarádi radili, že se hlavně nesmí zranit právě v Rusku a přesto se tak stalo, jak se pak setkal se svým starším bratrem v exilu, po kterém doma zbyl pionýr, na kterém tehdy Zdeněk dělal své první motokrosové kroky, o tom, jak největší poctu dělalo reprezentovat Českou republiku a slyšet Českou státní hymnu na závodech MS, atd. Doporučuji přečíst si to především všem mladým klukům, co jezdí motokros.
Ve věku 75 let zemřel 29. října Karel Mařík (na snímku vlevo ještě ze svých závodních let). Poslední rozloučení se bude konat v sobotu 14. listopadu ve 14 hod. na trati Planý vrch v Zalánech (poblíž Rožmitálu pod Třemšínem).
Karel se narodil 28. dubna 1940 v Zalánech, kde prožil dětství. Posléze se přestěhoval do Teplic a valnou část života prožil v Praze. Přesto znal Rožmitálsko a zdejší lidi jako málokdo. Náš kraj miloval, vyprávěl spoustu krásných historek a rád se sem vracel. Planý vrch a zalánský motokros byl hluboko v jeho srdci. Měl i díky motokrosu a svému zapálení pro věc spoustu přátel široko daleko. V posledních letech statečně bojoval se zákeřnou nemocí. Když oznamoval zvon v zalánské kapličce jeho úmrtí, všem zatrnulo. Odešla legenda, na kterou kamarádi a příznivci motokrosu nezapomenou. Čest jeho památce. Rozloučení pořádají členové AMK Zalány.
A ještě má osobní poznámka: Karla jsem měl tu čest osobně několikrát potkat, komentovali jsme spolu nějaké závody, zpočátku ještě motokrosové, později pak především závody historických motocyklů. Naposledy to byla veteránská rallye v Pacově začátkem letošního léta. I přes pokročilé zdravotní problémy, které na něm byly bohužel zjevné, neodmítl pořadateli tuto akci spolukomentovat a přítomné diváky informoval o historii všech těch přítomných typů motocyklů. Opravdu klobouk dolů, jak tenhle borec znal historii motorismu... Byl o více než jednu generaci starší než já, přesto se mnou vždy jednal jako se sobě rovným člověkem, za což jsem ho měl rád. Budu na něho vzpomínat s velkou úctou!
Foto: archiv AMK Zalány
Evžen Zadražil, 2015-11-09