z vyhlášení JČ KP 2024:

2024-11-12_21h22_53.jpg

Blížící se akce + možnosti tréninku:

Anketa:

Na jakou trať jihočeského KP se letos nejvíc těšíte?

Kluky - 35.9%
Pacov - 15.5%
Netolice - 22.5%
Votice - 2.8%
Jinín - 9.2%
Nihošovice - 9.9%
Horažďovice - 3.5%
nevím - 0.7%

Celkový počet hlasů: 142

Články

výtažek ze školení Sportovních komisařů a ředitelů závodů

V sobotu, 20. února proběhlo na Autoklubu ČR celodenní školení sportovních komisařů a ředitelů závodů. Kromě běžných výkladů Sportovních řádů a jejich případných změn byl tentokráte kladen důraz i na zajištění první pomoci při úrazech.

Pár zajímavých bodů z tohoto školení bych Vám zde chtěl zmínit:

-          Provozovatelé tréninkových motokrosových tratí by v době tréninků, kdy není automaticky zajištěna zdravotní obsluha jako při závodech, měli vědět, že v případě úrazu je rychlejší volat 155 než 112 (může to urychlit příjezd sanitky i o několik minut), provozovatelé by též měli mít k dispozici rozšířenější zdravotnické vybavení, než poskytuje běžná lékárnička v autě (např. resuscitační masku pro umělé dýchání, termofólii, obinadla, škrtidla, příp. nůž s řezákem na popruhy, atd.

-          V případě vážného zranění je potřeba okamžitě určit, kdo zavolá záchranku (z přihlížejícího davu čumilů to totiž nemusí automaticky udělat nikdo), aby dotyčný uměl vysvětlit operátorovi, co a jak se stalo a též přesnou polohu místa nehody, kdo se bude věnovat zraněnému a zajištění jeho životních funkcí, případně koho vyslat jako naváděče k silnici, zajistit svědky, atd.

-          K základnímu povědomí nejen provozovatelů MX tratí by pak mělo patřit to, že do příjezdu sanitky je potřeba dbát na zajištění životních funkcí zraněného, tedy dýchání, krevního oběhu a funkci srdce. Nepodkládat zraněnému hlavu, naopak, zajistit průchod dýchání záklonem jeho hlavy a zvednutím brady, v případě zvracení pak dotyčného celého natočit na bok, aby se neudusil (musí dělat min. dvě osoby, aby se případně více nepoškodila páteř)), v případě krvácení zajistit jeho zastavení nejprve v místě, není-li to možné, například při větší otevřené zlomenině, pak zajistit škrtidlem stažení (provádí se vždy nad zlomeninou na pažních a stehenních kostech) a v případě zástavy srdce provádět masáž srdce na průsečíku hrudní kosti a spojnici bradavek. Masáž srdce v kombinaci s umělým dýcháním se doporučuje v poměru 30:2. Masáž srdce se nesmí provádět přes ochranný hrudní krunýř a stlačení by mělo být zhruba o třetinu výšky hrudníku od země.

-          Při samotných závodech je pak výhodou, když má přítomný zdravotnický personál zkušenosti s motocyklovým sportem (umí např. rozepnout a sundat helmu, nákrčník, sundat krunýř, jezdecké boty, je zběhlý ve fixaci zlomenin, atd.)

-           Ohledně Sportovních řádů FIM byli přítomni informováni o navýšení minimálního věku pro traťové komisaře na 18 let. Týká se ale naštěstí jen pro závody MS a ME, na závodech MMČR a SMS je stále minimální věková hranice 16 let, min. věk 18 let je pouze doporučen. V závodech MS a ME pak bude nově možno vyměnit po zaváděcím kole motocykl (samozřejmě předtím řádně přejatý) a zároveň bude moci být jezdci disciplinární komisí navýšen dištanc při hrubém porušení řádů na více než dosavadních 30 dnů nemožnosti závodit.

-          Drobné změny nastanou v pojištění závodů přes AČR. Smluvní pojišťovna navýšila ceny o 10% oproti loňsku, především kvůli plnění trvalých následků v oblasti motosportu. Toto se promítne na startovném v MMČR, změna však nebude nijak závratná.

-          Apel na pořadatele byl kladen kromě samotné bezpečnosti tratí i v oblasti organizace parkoviště závodních strojů (depa), aby byla zajištěna průjezdnost pro vozidla IZS (Integrovaného záchranného systému) a to právě nejen k závodní trati, ale i k autům v depu (někdy může jezdec zkolabovat až v depu u auta, nebo může dojít k požáru v depu, atd.). Noční klid by se měl zásadně dodržovat od 23:00 do 06:00 hod. (to platí na všech úrovních závodů).

-          Zvýšená pozornost by se též měla věnovat umístění stanovišť traťových komisařů. Vzhledem k tomu, že dotyčný musí věnovat pozornost především situaci po směru trati (za skokem, zatáčkou, atd.), nesmí být vystaven zbytečnému riziku, že do něho někdo narazí při špatném nájezdu na skok. Na vyvýšených nebo obzvláště nebezpečných místech je vhodné opatřit takovéto stanoviště pevným zábradlím.

-          Při nedodržení žluté vlajky, zkrácení tratě, cizí pomoci, atd., zaznamenané buď traťovými komisaři, nebo delegovanými činovníky, bude moci být jezdec penalizován ztrátou deseti pozic v celkovém výsledku jízdy (prohřešek musí být uveden ve Zprávě traťového komisaře).

-          Pro delegované činovníky a traťové komisaře končí závod až 30 minut po dojetí poslední jízdy. Ředitel závodu musí zajistit, aby dotyční neopustili závodiště dřív pro případné protesty a doložení svědectví, zasedání jury, atd.

Tak hodně štěstí při závodech a žádná zranění nebo přestupky přeje

Evžen Zadražil, 2016-02-22

Týmové fanynky - Denča

502230573056_n.web.jpg

 

 
 
 
 
2012 Copyright MOTOSPORT